Mindfulness: over zweven en sokken van geitenwol.

Onder het motto “onbekend is onbemind” zet ik graag 6 misverstanden over mindfulness op een rijtje. Er zijn er meer, maar ik persoonlijk vind deze 6 de meest voorkomende.

Misverstand 1: mindfulness is hetzelfde als mediteren

Mediteren is een onderdeel van mindfulness. Maar je hebt verschillende soorten van meditaties: transcendente meditatie, visualisatiemeditatie, ontspanningsmeditatie, .. en dus ook mindfulnessmeditatie. Zonder meditatie kan je geen mindfulness beoefenen. Maar mindfulness op zich is veel meer dan enkel mediteren. Het is een levenshouding; een manier waarop je in het leven staat, wie je bent, wat je doet, hoe je je gedraagt ten opzichte van anderen,.. Je kan dus niet zeggen: ‘nu ga ik eens aan mindfulness doen’, maar eerder ‘ik neem me voor om mindful in het leven te staan’

Misverstand 2: mindfulnessmeditatie is een ontspanningsmeditatie

Mindfulness is een inzichtsmeditatie. Het leert ons om onze ogen op te houden voor wat er zich werkelijk afspeelt in ons en rondom ons. Hoe vaak kon ik vroeger hunkeren naar uitstapjes met met vrienden, ik was er weken op voorhand over aan het dromen. En toen het zover was, kon ik er niet van genieten. Want ik was alweer aan het denken aan andere dingen. Hoe dikwijls rijden we met onze auto ergens naartoe, en bedenken we ons achteraf: oei ik heb aan 100 dingen gedacht, maar ik heb niet op de weg gelet. Levensgevaarlijk. Minfulness leert onze aandacht te vergroten. Aandacht voor het hier en nu in plaats van het verleden of de toekomst.

Dat inzicht is niet altijd prettig. Soms komen er onprettige gevoelens, gedachten, of lichaamssensaties naar boven. Maar door mindfulness toe te passen, leren we onszelf hiervan bewust te zijn. We leren omgaan met deze onprettige gewaarwordingen in plaats van ze te vermijden. Want door het vermijdingsgedrag gaat alles op lange termijn nog pijnlijker worden.

We kiezen dus voor inzicht, of het nu een plezierig of minder plezierig inzicht is. Na afloop van een mindfulnessmeditatie kan je je ontspannen voelen. Maar ontspanning is niet het hoofddoel. Inzicht verkrijgen is het doel. Ontspanning kan een mooi bijproduct zijn 🙂

Misverstand 3: mindfulnessmeditatie doe je op een matje

Tiens, dat is raar. Van de 100% individuele minfulnesscoachings die ik in mijn praktijk doen, gebeuren er maar 10% op een matje. De overige coachings doe ik op een stoel, al staand, gewoon op de grond, al wandelend in de natuur,..

En zodus hoef jij helemaal geen matje aan te kopen. En kan jij dus ook minfulnessmeditatie doen op je werk. Voor sommige collega’s zou het een raar zicht zijn als jij ineens je matje zou uitrollen. Maar dat is dus helemaal niet nodig. Je kan gewoon op je bureaustoel blijven zitten of al mindful een koffie gaan halen.

Misverstand 4: mindfulness is zweverig

Neen, het is net heel down to earth. Het laat je zien wat er werkelijk is, in plaats van wat jij denkt of voelt dat er is. Het is een oefening in aandacht houden. Natuurlijk gaan je gedachten al eens afdwalen, dat gebeurt zelfs bij de meest getrainde mindfulnessmeesters. Het is dan kwestie van opmerken dat je gedachten afdwalen, om daarna je aandacht terug te brengen bij wat je bezig was (in plaats van te piekeren, alles te analyseren,..).

Dit is het tegenovergestelde van leven op automatische piloot, waar onze gedachten en gevoelens alle kanten opgaan, tegen 100 km per uur, en we zijn ons er niet eens bewust van. Onze gedachten en gevoelens zweven maar door. Je kan je dus afvragen of je niet zweverig bent als je niet mindful door het leven gaat 🙂

Misverstand 5: minfulness is voor geitenwollensokken

Tuurlijk. Telkens als ik sokken koop, kijk ik na of ze van geitenwol gemaakt zijn. Anders koop ik ze niet. En ik woon samen met mijn zoon in een tentje want meer hebben wij niet nodig. En wij eten alleen maar gras.

Eum, nee dus. Mindfulness is voor iedereen: zakenmensen die hun productiviteit willen verhogen , kunstenaars die hun creatief brein willen stimuleren, de doorsnee werknemer die met minder stress aan zijn werkdag wil beginnen, de patiënt die wil leren omgaan met pijn, de student die wil leren hoe hij zijn concentratie kan verhogen, de man of vrouw die bewuster wil leren leven, ..

Misverstand 6: mindfulness kan alles oplossen

Oh dat zou fijn zijn. Maar dan zou iedereen mindfulness doen en dan zouden er geen problemen meer zijn in deze wereld. Helaas is de werkelijkheid anders. We kunnen ons niet gelukkig voelen als we niet weten wat ongelukkig zijn betekent. Het leven bestaat nu eenmaal ook ook minder fijne gevoelens en gedachten. Maar door minfulness te leren, zijn we ons hier sneller bewust van in plaats van ons erdoor te laten meeslepen.

Mindfulness maakt geen eind aan de emoties, maar leert eens een goede manier om er mee om te gaan, door er aandacht aan te geven, het gevoel te accepteren, en er een bewuste waardevolle actie aan te koppelen

Foto Bing bv

Voila, bij deze zijn de misverstanden over mindfulness de wereld uit 🙂

Voel jij het kriebelen om ook met minfulness te starten? Contacteer mij vrijblijvend voor meer info.

Welkom!

Coach Julie’s blog

Ik ben Julie en ik help jou graag “op weg naar een bewust leven”. Op mijn blog kan je allerlei artikels en updates lezen over mijn vakgebied en gebeurtenissen die ik meemaak.

Recente artikels

De perfectionist en de parachutist
22 december 2020
Getuigenis burn-out
4 december 2020
Essentiële oliën ‘magie in een klein potje’
4 december 2020